Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز آغاز جالبی نداشت؛ چراکه به هر جهت نیمه دوم بازار یکشنبه خوب پیش نرفته بود و نگرانی از بابت اثرات اخبار حقوق دولتی و حواشی آن در کنار روشن نبودن فضای تجدید، سبب فشار نسبی عرضه شده بود. با گذر از دقایق ابتدایی، سمت تقاضا کمی بهتر شد اما نه‌آنقدری که منجر به تغییر نگرش معامله‌گران کوتاه‌مدتی شود و در همین راستا با آشکار شدن ضعف طرف تقاضا، شاهد برگشت بازار به ...

«مهمترین ماه زمستان !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز آغاز جالبی نداشت؛ چراکه به هر جهت نیمه دوم بازار یکشنبه خوب پیش نرفته بود و نگرانی از بابت اثرات اخبار حقوق دولتی و حواشی آن در کنار روشن نبودن فضای تجدید، سبب فشار نسبی عرضه شده بود. با گذر از دقایق ابتدایی، سمت تقاضا کمی بهتر شد اما نه‌آنقدری که منجر به تغییر نگرش معامله‌گران کوتاه‌مدتی شود و در همین راستا با آشکار شدن ضعف طرف تقاضا، شاهد برگشت بازار به مدار اصلاح بودیم؛ تا جایی که شاخص کل با یک افت دیگر (حدود 5.500 واحد) تا ارتفاع دو میلیون و 194 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با رشد 5 درصدی به 5.4 همت رسید و رقمی بالغ بر 310 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.  

برخی معتقدند با خاتمه یافتن موج اول اخبار تجدید و اتمام جلسات سازمان با هلدینگ‌ها از یکسو و از سوی دیگر دست‌درازی مجدد دولت به جیب شرکت‌ها، روند صعودی کوتاه‌مدتی بازار خاتمه یافته و برخی دیگر رسیدن گزارش‌های ماهانه، تحرکات دلار نیمایی و اثرات آن بر سود شرکت‌ها را عاملی برای برگشت بازار به مدار رشد پس از کمی دست به دست شدن می‌دانند. درخصوص اخبار تجدید باید گفت که ظاهرا تحرکاتی در جریان بوده و گویا تا پایان همین ماه چند شرکت بزرگ و مهم بازار موضوع تجدید را به طور جدی استارت زده و مسیر را آغاز می‌کنند.

منتهی این موضوع خود را زمانی نشان می‌دهد که شرکت‌‌ها تصمیمات خود را به شکل جدی و البته روشن از طریق کدال شبیه به آنچه روز گذشته توسط وتجارت اعلام شد، شفاف‌سازی کنند. نکته دیگر اینکه در شرکت‌های متوسط و کوچکتر به دلیل بروکراسی ساده‌تر و پیچیدگی‌های کمتر، مسیر تجدید آغاز شده و نمونه آن را در پکویر، قصفها، تپکو، ددام و ... دیدیم. از همین رو کماکان معتقدیم نخستین ماه از فصل زمستان، ماه مهمی برای بازار خواهد بود و تحولات دی از اخبار تجدید گرفته تا گزارش‌های ماهانه و فصلی و نوسانات دلار نیمایی در تقویت روحیه معامله‌گران موثر خواهد بود.

و اما موضوع مهمی که باری دیگر ذهن اهالی بازار را درگیر کرده، افزایش حقوق دولتی معادن است که نشان می‌دهد تصمیمات غیرعقلایی و سیستم جبران کسری بودجه از جیب شرکت‌ها پابرجاست. این موضوع از دو جهت برای بازار مهم است. نکته اول اینکه تغییرات اینچنینی اثرات منفی بر سرمایه‌گذاری در بخش معادن و سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد و گویا دولت صرفا نوک بینی خود را می‌بیند و کاری به اثرات تصمیمات کوتاه‌مدتی و بلندمدتی خود ندارد که قطعاً آسیب شدیدی به این بخش وارد خواهد شد.

و نکته دوم تناقض سیاستگذار در رفتار با بازار سرمایه است. از یکسو دست در جیب شرکت‌ها می‌کند و از سوی دیگر برنامه تجدید را پیش می‌کشد. طی سالهای اخیر دولت به خود این مجوز را داده که کسری بودجه خود را از جیب شرکت‌ها جبران کند. به عنوان مثال در شرکتی همچون ملی صنایع مس، حقوق دولتی طی سالهای اخیر بشدت افزایش یافته و اکنون به 15 درصد رسیده است. از طرف دیگر دولت شرکت‌ها را مجاب کرده تا محصولاتشان را با نرخ ارز ترجیحی روانه بورس کالا کنند. ضمن اینکه شرکت‌ها می‌بایست ارزهای ناشی از صادرات را با تخفیف ویژه بیش از 20 درصدی به فروش برسانند. این رفتارها سبب کاهش انگیزه معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و توجه بیشتر به شرکت‌ها و سهام کوچکتر شده است.

البته اثرات این موضوع بر سود شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در معادن بزرگ با حاشیه سود بالای 50 درصد، این تغییرات تاثیر کمتری خواهد داشت. در همین راستا تعدادی از انجمن‌های فعال طی نامه‌ای از معاون اول رئیس‌جمهور خواستار لغو بخشنامه عوارض صادراتی برای همه محصولات زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی و یا اصلاح آن، شدند. معاون اول هم طی نامه‌ای از ‌وزیر صمت خواستار «رسیدگی و اعلام نتیجه» به درخواست «لغو بخشنامه عوارض صادراتی» صادرکنندگان زنجیره فولاد شد. لذا باید امیدوار بود دولت کمی عقلانیت به خرج داده و از مواضع خود عقب‌نشینی کند؛ هر چند که بارها به اتخاذ رفتار عقلایی از سوی دولت امیدوار بوده‌ایم اما در عمل جیب‌بری بر عقلانیت ارجح بوده است !

باز هم تاکید می‌کنیم که بازار برای رشد پایدار و جلب اعتماد عمومی علاوه بر آرامش خبری، نیاز به تغییر رفتار سیاستگذار و حمایت از حقوق سهامداران دارد. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که انگیزه برای حرکت رو به جلو را از دست داده و به دنبال اخبار قوی‌تر و جریان نقدینگی قابل توجه‌تری است. بنابراین برای امروز هم بازاری نوسانی و بی‌رمق مورد انتظار است.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها تمام دنیا را از دریچه خودشان نگاه می‌کنند. طبیعی است که چارچوب منافع آنها تامین‌کننده حقوق و منافع دیگر بازیگران در عرصه بین‌المللی نیست. جریان مقاومت رکن غیرقابل انکار ثبات و امنیت در منطقه است. رفتار ثبات‌ساز این جریان، در منطقه برای هیچ کس پوشیده نیست. هر چارچوبی که در آینده منطقه بخواهد تصویر شود، قطعا مقاومت یک رکن رکین این چارچوب خواهد بود.

* محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع مالیات و عوارض وصولی سازمان امور مالیاتی در ۸ ماه نخست سال جاری، رقمی بالغ بر ۶۳۱ همت بوده است.

* قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته به حدود 475 - 480 دلار فوب افزایش یافت که نسبت به هفته گذشته 5 دلار افزایش داشت. تخصیص بیلت از ایران در حال حاضر به دلیل محدودیت فصلی گازرسانی به مشتریان خارجی محدود می‌شود و این موضوع از قیمت های صادراتی حمایت می‌کند.

* بانک تجارت شفاف‌سازی زد و اعلام کرد پیرو تکالیف مقرر در مجمع عمومی صاحبان سهام و به تبع تصمیمات متخذه در جلسه هیئت مدیره بانک، طی مصوبه صادره با موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (شامل؛ زمین، ساختمان و سرمایه‌گذاری‌ها) و اقدامات لازم جهت انجام تشریفات قانونی مبنی بر انتقال مازاد تجدید ارزیابی به سرمایه بانک موافقت گردید. بدیهی است گزارش توجیهی افزایش سرمایه پس از انجام تجدید ارزیابی توسط کارشناسان ذیصلاح، در سامانه کدال افشا خواهد گردید.

4) بررسی صنایع :

* در گروه بانکی رسیدن شفاف‌سازی وتجارت درخصوص قرار گرفتن در مسیر تجدید ارزیابی، اندکی در روند معاملات گروه موثر بود. بانک تجارت در تاریخ 25 اسفند 1397 اقدام به افزایش سرمایه 390 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نمود. در آن تاریخ قیمت دلار کمتر از 15 هزار تومان بود و بازار املاک کشور چندان داغ نبود. از آن تاریخ به بعد قیمت مسکن (در بدترین حالت) بیش از 5 برابر شده است. بنابراین رقم افزایش سرمایه در وتجارت و اکثر بانکها قابل توجه خواهد بود. در این گروه وپارس بیش از سایرین مورد توجه است. به هر جهت وپارس علاوه بر بحث تجدید، اخبار دریافت بخشی از مطالبات را دارد. وپارس پس از کمی نوسان در محدوده 190 – 210 تومان، روند صعودی جدیدی را در پیش خواهد گرفت. در وبملت بحث تجدید ارزیابی به دلیل اینکه ابتدا می‌بایست افزایش سرمایه از محل سود انباشته اعمال شود، پروسه طولانی‌تری دارد. اما به هر جهت وبملت پتانسیل‌های خوبی داشته و با تثبیت در قیمت‌های بیش از 480 – 490 تومانی، روند صعودی باثبات و مناسبی را در پیش خواهد گرفت. در این گروه منفی‌های وسینا هم بد نیست.

* در گروه خودرویی روند معاملات از تاریخ 14 آذر ماه اصلاحی بوده و اکثر نمادها در حال تشکیل یک کف حمایتی جدید هستند. به عنوان مثال در خودرو بعید است محدوده 270 تومانی از دست برود. برای خساپا ناحیه 250 تومانی اهمیت بالایی دارد. در خگستر ممکن است یک افت کوچک داشته باشیم اما محدوده 450 – 460 تومانی مانعی برای کاهش بیشتر خواهد بود. در خاور شاهد شکست خط گردن در الگوی سر و شانه معکوس هستیم. بنابراین اصلاح روزهای اخیر حکم پولبک به مقاومت شکسته شده را دارد. به‌ نظر خرید خاور در این قیمت‌ها با تارگت 450 تومانی جالب باشد. در زامیاد به دلیل عقب افتادن سهم، فضای بهتری حاکم است. این سهم با شکست قطعی مقاومت 620 – 630 تومانی به سمت کانال 700 تومانی گام بر می‌دارد. به نظر خودرویی‌ها در نیمه دوم دی ماه معاملات بهتری را در پیش بگیرند.

* در گروه دارویی معاملات کم‌حجم دنبال می‌شود و هنوز نقدینگی قابل توجهی به سمت این صنعت حرکت نکرده است. از آنجایی که تحولات بنیادی خاصی برای گروه دارو رخ نداده، لذا حرکت رو به جلو در این صنعت نمی‌تواند بصورت یکپارچه باشد، ضمن اینکه طی مدت اخیر هم برخی از نمادها با چراغ خاموش بازدهی مناسبی را ثبت کرده‌اند. در این گروه داسوه بسیار کم‌حجم است اما افت حدود 30 درصدی قیمت از سقف اردیبهشت ماه و قرار گرفتن در نزدیک کف حمایتی 3.900 تومانی نشان می‌دهد که خرید سهم در این سطوح کم‌ریسک خواهد بود. در سوی دیگر دبالک را داریم که پس از یک رشد خوب اولیه و خروج از الگوی اصلاحی کُنج، روند اصلاحی و پولبک به مقاومت شکسته شده را تجربه می‌کند. به نظر دبالک پس از کمی اصلاح و از قیمت‌های 1.050 تومانی به روند صعودی بازگشته و تا هدف نخست 1.300 تومانی به روند صعودی میان‌مدتی خود ادامه دهد. در گروه دارویی اعتقاد چندانی به برکت نداریم اما سهم خوش‌نوسانی است و می‌توان در منفی‌ها به دنبال خرید و کسب نوسان کوتاه‌مدتی بود. خبر جالب اینکه، در این گروه ددام هم در مسیر تجدید ارزیابی قرار گرفته است.

* در گروه فولادی‌ها کماکان همه نگاه‌ها به ذوب و افزایش سرمایه این شرکت است اما از نظر بنیادی دو نماد فخوز و هرمز نظر ما را جلب کرده است. فخوز دارای اهرم بالایی در سودسازی است و رشد اخیر دلار نیما و بیلت در بازارهای جهانی عاملی برای رشد سود شرکت خواهد بود. به نظر قیمت‌های 340 – 350 تومانی فخوز بسیار کم‌ریسک باشد. و در نهایت اشاره به هرمز با طرح توسعه آهن اسفنجی داشته باشیم. رویدادی که منجر به جهش بیش از 2 برابری سود شرکت برای سال 1404 خواهد شد. از این رو معامله‌گرانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدتی و حفظ ارزش دارایی خود در برابر نوسانات نرخ ارز هستند، می‌توانند هرمز را در این قیمت‌ها زیر نظر داشته باشند. 

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه کانی‌های غیرفلزی به سراغ کهمدا می‌رویم. سهمی که علاوه بر وضعیت تکنیکی بنیادی مناسب، طی روزهای اخیر جذب نقدینگی را تجربه کرده و به نظر پس از کمی دست به دست شدن روند صعودی خوبی را در پیش بگیرد. گزارش ماهانه کهمدا نشان می‌دهد که این شرکت در آذر موفق به فروش 144 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 22 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 133 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 8 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت تا پایان دوره 6 ماهه در سال مالی 1403 مبلغ 800 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه کهمدا از نظر مقداری نشان می‌دهد که در آذر موفق به فروش 10,354 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 21درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 1,827 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 36 درصدی برای سال مالی منتهی به 31 خرداد 1403 را داشته که توانسته تا پایان آذر حدود 44 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد. نکته مهم اینکه کهمدا برنامه افزایش سرمایه 64 درصدی از محل سود انباشته را در دستور کار دارد.

* در گروه سیمانی، سفانو مدتی است که درجا می‌زند و بازدهی خاصی از زمان تغییر مسیر بازار نداشته و از آنجایی که P/E بدی ندارد، می‌تواند به مرور روند معاملاتی بهتری را در پیش بگیرد. گزارش ماهانه سفانو نشان می‌دهد که این شرکت در آذر 1402 موفق به فروش 102 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 14 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 106 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 4 درصد کمتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 966 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه سفانو از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در آذر 1402 موفق به فروش 98,958 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته کاهش 7 درصدی داشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 1,401 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 56 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان آذر حدود 69 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد و که نشان می‌دهد کمی از بودجه عقب است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24